5 скриени пораки во познати слики
Уметноста отсекогаш била едно од најмоќните средства за пренесување идеи, чувства и визии. Некогаш пораките се јасни и непосредни, но понекогаш се скриени — чекаат внимателен поглед и отворен ум.
Овие пет дела од историјата на уметноста откриваат токму такви тајни: од симболи што се губат во композицијата до пораки кои стануваат видливи дури по векови. Преку нив, не само што добиваме поголема почит кон уметниците, туку и уникатен прозорец во мислите, стравовите и визиите на нивното време.
Содржина:
1. Тајната вечера – Леонардо да Винчи
„Тајната вечера“ (1495–1498) е едно од најпознатите дела на Леонардо да Винчи, прикажувајќи го моментот кога Исус објавува дека еден од апостолите ќе го предаде. Но, зад религиозната сцена се крие и неочекувана длабочина.
Во 2007 година, италијанскиот музичар Џовани Мариа Пала откри дека распоредот на рацете на апостолите и кифличките на трпезата може да се прочита како музички ноти — кога се читаат од десно налево, како што пишувал и самиот Да Винчи. Мелодијата што се добива има ренесансен стил.
Дополнително, некои истражувачи веруваат дека распоредот на апостолите симболизира астролошки обрасци или математички равенки. Истражувачката Сабрина Сфорца Галиција дури тврди дека во делото е вградена шифра што предвидува апокалиптичен потоп во 4006 година.
Покрај тоа, некои тврдат дека при гледање на сликата се појавуваат силуети на кози, а уфолози сметаат дека Да Винчи можеби навестувал и вонземска симболика. Без оглед на вистината, овие теории ја одржуваат сликата во фокусот на истражувањето и фантазијата.
2. Мадона со Свети Џованино – Доменико Гирландајо
На прв поглед, „Мадона со Свети Џованино“ од 15 век изгледа како типична религиозна сцена. Но, во горниот десен агол се забележува чуден објект што потсетува на НЛО. Под него, човек и куче го гледаат предметот – човекот збунет, кучето како да лае.
Некои толкувачи сметаат дека ова е симболично претставување на божествено присуство, додека други веруваат дека се работи за приказ на вонземска технологија. Слични објекти се гледаат и во други дела од ренесансата, како „Крштевањето на Христос“ од Аерт де Гелдер или фреската „Распетието“ од 1350 година во Србија, каде што на небото има две структури налик летачки чинии.
Овие дела нè тераат да се запрашаме дали уметниците сакале да прикажат нешто што самите го виделе или пак користеле симболи за духовни и натприродни искуства.
3. Портретот на Арнолфини – Јан ван Ејк
Овој портрет од 1434 година, создаден од Јан ван Ејк, прикажува пар во формална поза – се верува дека се Џовани ди Арнолфини и неговата сопруга Констанца. Но, некои детали отвораат прашања.
Жената изгледа како да е бремена, иако историски се знае дека Констанца починала без да роди дете. Ова навестува дека сликата можеби е направена по нејзината смрт — како спомен.
Најинтригантно е конвексното огледало во задниот дел, каде што се гледаат уште две фигури, веројатно сведоци, од кои едниот можеби е самиот ван Ејк. Над огледалото стои натпис: „Јан ван Ејк беше тука 1434“.
Сликата е полна со симболи: единствена запалена свеќа (живот), куче (верност), и згасната свеќа на нејзината страна (смрт). Токму овие детали ја прават сликата толку мистериозна и длабока.
4. Стариот рибар – Тивадар Костка Чонтвари
На прв поглед, „Стариот рибар“ од унгарскиот уметник Чонтвари изгледа едноставно – човек седи покрај море. Но, кога ќе ја поделите и огледате сликата, се појавуваат две спротивни лица на истото тело.
Огледувањето на левата страна открива мирна сцена – рибар во молитва, опкружен со тивко море. Духовно, скромно и светло. Но, од десната страна – кога се огледа – се појавува темна, ѓаволеста фигура, во бурна вода.
Оваа двојност – добро и зло, светлина и темнина – е централната порака на делото. Чонтвари бил длабоко духовен уметник и верувал дека уметноста треба да носи порака. „Стариот рибар“ е одличен пример за тоа.
5. Мона Лиза – Леонардо да Винчи
Ниту еден список на мистерии не би бил комплетен без „Мона Лиза“. Освен нејзината прочуена насмевка, сликата крие бројни детали.
Под лупа и скенирање со висока резолуција, во нејзините очи се гледаат мали букви и бројки. Во десното око: „LV“ – иницијалите на Леонардо да Винчи. Во левото – неидентификувани симболи.
Теориите за идентитетот на жената се бројни: од Лиза дел Џокондо (чиј скелет можеби е пронајден во Фиренца), до мајката на Леонардо, па дури и дека сликата е автопортрет со женски лик.
Некои веруваат дека жената е бремена, други пак – дека е проститутка, поради отсуство на веѓи и влакна, што не било типично за угледни жени од тоа време. Како и да е, мистеријата останува.
Коментирај анонимно